Meta, Instagram temelli Twitter rakibi uygulaması Threads’i kullanıma açtı. Yeni uygulama ilk 24 saati doldurmadan 25 milyon kullanıcı sayısına ulaştı. Threads’ın açılışı Elon Musk’ın, Twitter’a getirdiği yeni düzenlemelerden rahatsızlık duyan kullanıcıların yüzünü güldürdü.
Facebook, Instagram ve WhatsApp’ın sahibi Meta’nın Twitter’a rakip yeni sosyal medya platformu Threads’i piyasaya sürmesi, Mark Zuckerberg ve Elon Musk arasındaki rekabeti kızıştırdı. Threads, Apple Store’daki “Instagram’ın metin tabanlı konuşma uygulaması olan Threads ile daha fazlasını söyleyin” açıklamasıyla Twitter benzeri bir uygulama olacağının sinyallerini veriyor. Ancak bu rekabetin arka planında ‘sınırlandırılmış’ Twitter’ın geleceği de tartışılıyor.
Twitter, son zamanlarda tweet görüntülemeye getirilen sınırlama ve ücretli bir platform olmasıyla gündeme gelmişti. Bu durumda, kullanıcılar ücretsiz ve daha özgür bir sosyal medya platformu arayışına geçti. Meta’nın Threads başarısı, bu beklentiye cevap verebilme yeteneğiyle belirlenecek.
Threads, alternatif bir sosyal medya platformu olabilecek mi?
Twitter’ın yaklaşık 360 milyon kullanıcısı bulunurken, Instagram’ın kullanıcısı sayısı ise 2 milyarı aştı. Threads’e de ilk iki saatte 2 milyon, yedi saatte 10 milyon, 12 saatte ise 15 milyon kullanıcı kayıt oldu. Rakip uygulama Twitter’da ise Threads hakkında 1 milyon 500 binden fazla tweet atıldı. Peki platforma bu hızlı giriş devam edecek mi, yoksa yok olup gidecek mi?
Elon Musk, 1 Temmuz’da kendi hesabından yaptığı paylaşımda, “Aşırı düzeyde veri kazıma ve sistem manipülasyonu ile mücadele etmek için geçici sınırlamalar getiriyoruz” dedi. Musk, ilk açıklamada mavi tiki olmayan hesapların günde 600 gönderi görüntüleyebileceği söyledi, ardından bu sayıyı bine çıkardı. Mavi tiki olan hesapların ise günde 10 bin tweet’e erişebileceğini duyurdu.
Musk’ın bu hamlesinden sadece beş gün sonra Theards piyasaya sürüldü. Ancak araştırma uzmanları, 2006’dan beri hayatımızda olan Twitter’dan rakibi Theards’e kitlesel bir göç yaşanmasını öngörmüyor.
Kitlesel göçler sosyal medya tarihinde hep vardı. Vaktiyle yaygın kullanılan FriendFeed, MSN, ICQ gibi mesajlaşma uygulamalarının yerini şimdilerde WhatsApp, Telegram ve Signal aldı. Tarihsel akış içerisinde yeniliğe dayalı olarak kitleler alışkanlıklarını değiştiriyorlar. Buradaki soru şu: “Threads’in farkı ne?” Uzun vadede birçok insan buraya geçebilir. Ama markaların, siyasi partilerin ve gazetecilerin “Artık ben buradayım” diyerek göç edebileceği bir inovasyon henüz sunulmadı.
Eski Twitter çalışanları Threads’i geliştirmeleri için görevlendirildi
Haber sitesi Semafor, Twitter’in avukatı Alex Spiro’nun Mark Zuckerberg’e gönderdiği mektubu yayımladı. Söz konusu mektupta Spiro, Meta’nın Twitter’in sırlarının yasa dışı bir şekilde kötüye kullandığına dair ciddi endişe duyulduğunu aktardı.
Spiro, Twitter’in fikri mülkiyetinin Meta tarafından kullanılmasını önlemek için hukuki yollara başvurulacağına işaret etti.
Veri ve güvenlikle ilgili eleştiriler
Öte yandan Threads’in topladığı verilerin miktarını eleştirenler de oldu. Meta, kullanıma sunulan uygulamanın başlangıç seviyesinde olduğunu ve ilerleyen süreçte yeni özellikler de ekleneceğini söyledi.
Platformun gizlilik politikası, Instagram çatısı altında bulunuyor. Çünkü Threads, Instagram tarafından piyasaya sunuldu ve platformun da bir parçası. Bu yüzden Threads’e kayıt yaptırmak için Instagram hesabınızı platforma bağlamanız gerekiyor. Instagram hesabı bulunmayan kişiler ise şimdilik uygulamaya dahil olamıyor. Kayıt işlemi sırasında Instagram’daki kullanıcı adınız, fotoğrafınız, açıklamalarınız da sizin seçimlerinizden sonra uygulamaya aktarılıyor.
Ayrıca gizlilik ilkelerinde yer alan bilgiye göre Threads hesabını tamamen kapatmanın tek yolu İnstagram’ı da kapatmaktan geçiyor.
Bunlara kıyasla Threads’in avantajıysa milyonlarca kişinin kullandığı Instagram’la birlikte çalışması ve arkasında Meta’nın maddi gücünün olması.